Tylko do końca września 2019r. !

Zapraszamy do korzystania z oferty badań dzieci realizowanych przez nasz Zespół tylko do końca września. Wychodząc naprzeciw zgłaszanym przez rodziców trudnościom w dostępności do diagnozy i pomocy psychologicznej dla dzieci w poniższych obszarach oferujemy możliwość badań i zajęć dla dzieci w promocyjnych cenach. Ze względu na ograniczoną liczbę terminów osoby zainteresowane prosimy o niezwłoczną rezerwację!

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasza KROPKA!

Nasza pasja, nasz praca! Kliknij w obrazek a dowiesz się o nas więcej:)

 

Wystawa prac plastycznych 5-letniego Olka.

To było piękne i wzruszające wydarzenie. Wystawa prac 5 letniego Olka Szustakowskiego. Chłopca, który mówi do nas obrazem. Cieszymy się, że mogliśmy być tam z Wami obecni. Nasza logopeda, Karolina Olczak, prowadzi terapię logopedyczną Olka. Takie wydarzenia pokazują, że autyzm to inny sposób życia i kontaktu z innymi, inspirujący, twórczy. Jeszcze raz dziękujemy rodzicom Olka za zaproszenie.

 

 

 

 

 

Psycholog Aleksandra Piotrowska i sędzia

Anna Maria Wesołowska w Żyrardowie

Już 24 października będziemy gościć w Żyrardowie sędzię Annę Marię Wesołowską i psycholog Aleksandrę Piotrowską przy okazji Dnia Psychoprofilaktyki. Zorganizowane przez Stowarzyszenie na Rzecz Psychoprofilaktyki Intra wydarzenie ma na celu zainteresowanie najczęstszymi przyczynami problemów intra- i interpersonalnych dzieci i młodzieży (m.in. przemoc, cyberprzemoc, używki, problemy wychowawcze). Znakomici specjaliści, których znamy z mediów, przybliżą nam powyższa tematykę, stworzymy również możliwość dyskusji nad konkretnymi problemami i ich rozwiązaniami. Miło nam poinformować, że specjaliści Poradnia KROPKA będą w tym wydarzeniu również brać udział. Dorota Szczepanik (pedagog) i Karolina Olczak (logopeda) w godzinach 16.30-17.30 będą udzielać w holu przed salą główną bezpłatnych konsultacji. Projekt jest współfinansowany przez UM Żyrardowa. Zapraszamy!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dysleksja a korepetycje...

Twoje dziecko od najmłodszych lat rozwijało się nieco inaczej niż rówieśnicy. Zauważalne było, że jest bystre i dobrze radzi sobie w kontaktach społecznych, ale z trudnością przychodziła mu nauka wybranych czynności, które inne dzieci pojmowały w mig (raczkowanie, utrzymywanie równowagi itd). W przedszkolu zwracano uwagę na to, że nie chce rysować, jest nieporadne przy zabawach ruchowych. W zabawach domowych również okazywało się, że ciężko mu ułożyć klocki, zapiąć guziczki, czy złożyć proste puzzle.

Gdy poszło do szkoły zaczęły się prawdziwe problemy - trudności w pisaniu, czytaniu, matematyce. Ciągle popełniało te same błędy językowe (zamieniało słowa, przekręcało wyrazy, gubiło litery), nie umiało zapamiętać krótkiego wierszyka, a jego rysunki przypominały malowidła kilkulatka. I nagle okazało się, że dziecko skierowano do poradni psychologiczno - pedagogicznej na badania, a tam postawiono diagnozę – DYSLEKSJA.

O dysleksji napisano tysiące publikacji, zrobiono setki badań oraz przeanalizowano mnóstwo przypadków, z których każdy był inny, lecz wiele z nich miało podobny trzon problemów. Gdy rodzic po raz pierwszy styka się z opinią psychologiczno - pedagogiczną ma wrażenie, ze kompletnie nie potrafi nic z niej wywnioskować. Znajomi i rodzina, również rzadko kiedy służą pomocą. Słyszymy, że dziecko jest niedopilnowane, za mało się uczy i dlatego ma takie problemy, albo, że jest po prostu leniwe. Wtedy zdezorientowani rodzice często popełniają błąd, wysyłając dziecko na dodatkowe korepetycje na przykład z matematyki albo języka polskiego.

I co?...

Kompletnie nic... ?

Rodzice oczekują poprawy wyników, płacą za dodatkowe zajęcia, a dziecko nadal ma problemy, które wręcz zaczynają narastać, zamiast się minimalizować.

Dlaczego standardowe korepetycje nie pomagają dziecku z dysleksją?

1. Prowadzący standardowe korepetycje nie ingeruje w zaburzony proces przetwarzania, aby go „naprawić”. Dziecko obarczone dysleksją ma trudności wynikające z niesprawnego PRZETWARZANIA informacji (z analizatora wzrokowego, słuchowego lub kinestetyczno-ruchowego). Korepetycje są formą ponownego przekazania materiału szkolnego, ponownego przekazania tych samych informacji w taki sam sposób, jak dzieje się to na lekcji.

2. Dziecko jest zmęczone – chodzi na dodatkowe lekcje, które nie przynoszą wymiernych efektów.

3. Dziecko doświadcza frustracji i ma mniejsza motywację do pracy, ponieważ doświadcza tych samych niepowodzeń co w szkole, a dodatkowo czuje rosnąca presję i niespełnione oczekiwania rodziców.

Państwo wychodząc naprzeciw trudnościom dzieci dyslektycznych gwarantuje możliwość bezpłatnych zajęć w szkole – zgodnie z zaleceniami opinii dziecka z poradni.

Dziecko ma prawo do 2 rodzajów zajęć: wyrównawczych („korepetycje w szkole”) oraz korekcyjno-kompensacyjnych (praca właśnie nad opisywanym wyżej usprawnieniem przetwarzania). Problem polega na tym, że zajęcia wyrównawcze są niestety „powieleniem” lekcji a zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone w formie grupowej na ogół jeden raz w tygodniu uniemożliwiając skupienie się na indywidualnym problemie ucznia (dużo lepsze efekty uzyskamy jeśli będziemy ćwiczyć zaburzone obszary kilka razy w tygodniu, nawet pół godziny dziennie).

Co zatem powinno się zrobić, gdy u dziecka rozpoznano dysleksję?

1. Rodzic powinien zadbać o informację zwrotną dla siebie – na ogół zalecenia poradni są dość wyczerpujące, ale warto podczas indywidualnej rozmowy dowiedzieć się szczegółowo jak należy pracować z dzieckiem podczas odrabiania lekcji (informacje takie można na bieżąco próbować uzyskać u pedagoga prowadzące terapię pedagogiczną w szkole).

2. Rodzic powinien przygotować się do pracy z dzieckiem - efektywna pomoc dziecku wymaga zaangażowania rodzica – tzn. pracy z dzieckiem nad lekcjami w inny niż standardowy sposób oraz różnorodnych ćwiczeń, wprowadzanych nawet w formie zabawy, ukierunkowanych na ćwiczenie zaburzonych analizatorów.

3. Oprócz tego, że dziecku należy zagwarantować możliwość „nabywania” aktualnego materiału szkolnego w sposób odpowiedni dla jego trudności, należy również uzupełnić braki, które do tej pory powstały i się nawarstwiły. Dobrym rozwiązaniem w tym obszarze może być zapewnienie dziecku „korepetycji”, ale u pedagoga posiadającego doświadczenie w prowadzeniu terapii pedagogicznej. Nie pomogą zwykłe korepetycje, gdy mamy do czynienia z dysleksją.

Dysleksja jest królową paradoksów. Dziecko słucha, a nie słyszy, patrzy, a nie widzi. Zna wszystkie zasady, a ciągle popełnia błędy. Gdy tylko zauważymy tego rodzaju trudności najlepiej jak najszybciej udać się po pomoc do specjalisty. W poradni psychologiczno - pedagogicznej dziecko zostanie przebadane odpowiednimi testami, które wskażą prawdziwe przyczyny jego problemów. Może okazać się, że dziecko będzie wspaniale czytać, gdy tylko przećwiczymy z nim funkcje wzrokowe i słuchowe. Może przyczyną są trudności w koncentracji, lub pamięci i dopiero, wtedy, gdy podejmiemy próbę kompensacji tych obszarów maluch będzie w stanie nauczyć się wiersza, przypomnieć sobie zasady pisowni itd. Jeżeli zaniedbamy problem dysleksji u dziecka rzucimy mu kłody pod nogi w dalszym życiu – dziecko mimo duże potencjału intelektualnego, będzie w szkole radziło sobie słabiej, a poczucie, że idzie mu gorzej będzie odbijało się na jego samoocenie i motywacji do pracy.

 

 

 

01.02.2017r.

Już jest w KROPCE! Mamy więc się pochwalimy - Bateria do badań w kierunku dysleksji dla osób powyżej 16 r.ż. Zapraszamy więc przyszłych maturzystów, również osoby dorosłe na badania w kierunku dysleksji, dysgrafii, dysortografii itp itd. W przypadku posiadanej diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się istnieje możliwość wydłużenia czasu egzaminu maturalnego!

 

 

 

 

01.07.2016r.

W roku szkolnym 2015/2016r. Poradnia "Kropka" przeprowadziła szerokie badanie ankietowe wśród nauczycieli, rodziców, psychologów i pedagogów szkolnych oraz przedszkolnych z Żyrardowa na temat ich potrzeb szkoleniowych czy związanych z dodatkowymi zajęciami. Byliśmy ciekawi Państwa zdania na ten temat, aby jak najdokładniej trafiać w przyszłości w Państwa potrzeby i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom. W badaniu wzięło udział łącznie kilkaset osób - wszystkim bardzo dziękujemy za poświęcenie czasu! A to przegląd wyników: